Ο στρατηγικός χάρτης πορείας της Κύπρου για την ψηφιακή δεκαετία που αναπτύχθηκε από το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής της Κύπρου καθορίζει τους στρατηγικούς στόχους που πρέπει να επιτευχθούν έως το 2030, παρακολουθώντας την επίτευξή τους, ενώ έχουν αναπτυχθεί οι πορείες στόχων και τα βασικά μέτρα.
Η έκθεση χρησιμοποιεί τα δεδομένα της έκθεσης για την ψηφιακή δεκαετία του 2023 σχετικά με την εθνική βασική αξία των στόχων της ψηφιακής δεκαετίας, τη βασική τιμή της ΕΕ για τους στόχους της ψηφιακής δεκαετίας το 2023 και την τιμή-στόχο της ΕΕ για το 2030.
Στην Κύπρο μόνο το 50 % του πληθυσμού διαθέτει τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες, ποσοστό που είναι κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ. Ωστόσο, το ποσοστό των ειδικών ΤΠΕ στην απασχόληση αυξήθηκε σημαντικά το 2022, φθάνοντας τον μέσο όρο της ΕΕ (4,6 %). Επιπλέον, με ποσοστό 21,6 %, το ποσοστό των γυναικών μεταξύ των ειδικών ΤΠΕ είναι υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (18,9 %). Η Κύπρος επιδεικνύει δέσμευση να συμβάλει στη συλλογική προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου της ψηφιακής δεκαετίας για τους ειδικούς ΤΠΕ. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες προκλήσεις, όπως το χαμηλό ποσοστό αποφοίτων ΤΠΕ και η ανεπαρκής αντιστοιχία μεταξύ των διαθέσιμων ακαδημαϊκών μαθημάτων και της ανάγκης για ειδικούς ΤΠΕ στην αγορά εργασίας. Οι απόφοιτοι ΤΠΕ αντιπροσωπεύουν το 2,8 % των αποφοίτων στην Κύπρο, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ που είναι 4,2 %. Οι επιδόσεις της Κύπρου υπερβαίνουν τον μέσο όρο της ΕΕ όσον αφορά το ποσοστό των επιχειρήσεων που παρέχουν κατάρτιση στον τομέα των ΤΠΕ, στο 28 % σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ που είναι 22 %.
Ο χάρτης πορείας για την Κύπρο αποτελείται από 4 κεφάλαια:
- Ψηφιακές δεξιότητες
- Ασφαλείς και βιώσιμες ψηφιακές υποδομές
- Ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων
- Ψηφιοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών
Προτεραιότητες για την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων
Το 2022 βρίσκονταν σε εξέλιξη διάφορες πρωτοβουλίες για τη στήριξη της ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου δράσης για τις ψηφιακές δεξιότητες 2021-2025. Στόχος της Κύπρου, με τη στήριξη του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), είναι η βελτίωση της ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων σε όλες τις πληθυσμιακές ομάδες, συμπεριλαμβανομένης της αναβάθμισης των δεξιοτήτων και της επανειδίκευσης του εργατικού δυναμικού. Η ψηφιακή εκπαίδευση και οι ψηφιακές δεξιότητες για όλους αποτελούν μία από τις κύριες προτεραιότητες της χώρας.
- Τη βελτίωση της ανταπόκρισης της κοινωνίας στην πρόκληση της ψηφιοποίησης και την ενεργό συμμετοχή όλων των πολιτών σε πρωτοβουλίες αναβάθμισης των ψηφιακών δεξιοτήτων και επανειδίκευσης.
- Γεφύρωση του χάσματος μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ειδικών ΤΠΕ στην αγορά εργασίας για την κάλυψη των συνεχώς αυξανόμενων και πιο εξειδικευμένων αναγκών των επιχειρήσεων στο σημερινό εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον.
- Ο επανασχεδιασμός του εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε οι ψηφιακές δεξιότητες του μέλλοντος να μπορούν να αρχίσουν να εισάγονται από την προσχολική εκπαίδευση.
Μέτρα που συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου
- Μέτρο 1: Κατάρτιση για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των απασχολούμενων και ανέργων από την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού Κύπρου (HRDA)
- Μέτρο 2: Πρόγραμμα κατάρτισης για την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων στη δημόσια υπηρεσία από την Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης (CAPA)
- Μέτρο 3: Κατάρτιση για την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των γυναικών σε αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές
- Μέτρο 4: Εθνική Ψηφιακή Ακαδημία — Πλατφόρμα ψηφιακού συνασπισμού
- Μέτρο 5: Πρόγραμμα ΤΠΕ Re/Up Skilling
- Μέτρο 6: Ευαισθητοποίηση — Ανάπτυξη επικοινωνιακής στρατηγικής
- Μέτρο 7: Χρηματοδότηση του Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (RIF)
- Μέτρο 8: Προώθηση ψηφιακών δεξιοτήτων από το Κέντρο Παραγωγικότητας Κύπρου (CPC)
- Μέτρο 9: Ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολικών μονάδων με στόχο την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση στους τομείς STEM από το Υπουργείο Παιδείας
- Μέτρο 10: Προγράμματα κατάρτισης και πιστοποίησης για επαγγελματίες της δημόσιας διοίκησης (διαχείριση έργων, δεξιότητες κυβερνοασφάλειας, μαθήματα κατάρτισης σε εξειδικευμένους τομείς)
Βασικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν
- Πρόκληση 1: Κανείς στο περιθώριο
- Πρόκληση 2: Υφιστάμενη έλλειψη ειδικών ΤΠΕ
- Πρόκληση 3: Επίτευξη σύγκλισης μεταξύ των φύλων
- Πρόκληση 4: Χρήση μικροδιαπιστευτηρίων
- Πρόκληση 5: Ψηφιακός μετασχηματισμός του εκπαιδευτικού συστήματος
- Πρόκληση 6: Ανάπτυξη υποδομών συνδεσιμότητας
Αναδημοσίευση Στρατηγικής από European Digital Skills & Jobs Platform