Η εργαλειοθήκη “SELFIE Pedagogical Innovation Assistant Toolkit” ή απλά “SELFIE PTK” αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πακέτο που σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έργου SHERPA, για να βοηθά τα σχολεία να αποκτήσουν καλύτερη αντίληψη των αναγκών τους ως προς την ψηφιακή τους ικανότητα όπως αυτές απορρέουν από τον αναστοχασμό τους μέσω του εργαλείου SELFIE και, στη βάση αυτή, να αναπτύξουν το δικό τους ψηφιακά καινοτόμο σχέδιο δράσης που να απευθύνεται στις ανάγκες που εντοπίστηκαν.
Τα σχολεία χρησιμοποιούν εργαλεία, όπως το SELFIE , για να έχουν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα ως προς την άποψη των μελών της κοινότητας μάθησης για την ψηφιακή εκπαίδευση στο σχολείο, δηλαδή σε ποιον βαθμό οι εμπλεκόμενοι θεωρούν ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες ενσωματώνονται στο εκπαιδευτικό πλαίσιο του σχολείου και πώς οι ίδιοι αισθάνονται για τη δική τους ικανότητα και ευχέρεια να συνεισφέρουν. Το SELFIE συγκεντρώνει τα αποτελέσματα αυτής της αναστοχαστικής διαδικασίας σε μια έκθεση αναφοράς SELFIE , μία πολύ πλούσια πηγή πληροφοριών για το κάθε σχολείο. Ωστόσο, η ερμηνεία των δεδομένων για τη διαμόρφωση μιας πιο ξεκάθαρης αντίληψης των αναγκών και προτεραιοτήτων ψηφιακής εκπαίδευσης του σχολείου καθώς και η μετέπειτα χαρτογράφηση ενός λεπτομερούς σχεδίου δράσης βάσει της αντίληψης αυτής δεν αποτελούν εύκολη διαδικασία. Γι’ αυτό τον λόγο έχει δημιουργηθεί η εργαλειοθήκη SELFIE PTK.
O ρόλος της εργαλειοθήκης SELFIE PTK είναι να βοηθήσει τα σχολεία να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα από το SELFIE, να καθορίσουν τις προτεραιότητες τους ως προς την ψηφιακή εκπαίδευση, να αναπτύξουν ένα Σχέδιο δράσης στη βάση του SELFIE το οποίο να επικεντρώνεται στις προτεραιότητες που έχει θέσει το σχολείο, να υλοποιήσουν το σχέδιο δράσης και να αξιολογήσουν τη διαδικασία και το αποτέλεσμα. Η διαδικασία αυτή θα βοηθήσει το σχολείο να αξιοποιήσει καλύτερα τις ψηφιακές τεχνολογίες για τη διδασκαλία και τη μάθηση και θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της ψηφιακής ικανότητας σε όλη την κοινότητα μάθησης του σχολείου.
Σε ευρύτερο πλαίσιο, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK επιχειρεί να ενθαρρύνει την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειρίας στη ψηφιακή εκπαίδευση, μεταξύ διαφορετικών σχολείων αλλά και μεταξύ εκπαιδευτικών κοινοτήτων. Επιπρόσθετα, αποτελεί ένα πρακτικό εργαλείο για τις εκπαιδευτικές αρχές και τους ενδιαφερόμενους φορείς (σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο), το οποίο μπορεί να συμβάλει στις προσπάθειές τους για ευρύτερη εφαρμογή πολιτικών ψηφιακής εκπαίδευσης στα σχολεία.
Η εργαλειοθήκη SELFIE PTK έχει δημιουργηθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου (ΠΙΚ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Εθνικού Σμβουλίου Έρευνας της Ιταλίας(CNR-ITD) , στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου SHERPA – SELFIE HElpeR & Pedagogical innovation Assistant .
Η εργαλειοθήκη SELFIE PTK είναι διαθέσιμη σε έξι γλώσσες (Αγγλικά, Ελληνικά, Εσθονικά, Ιταλικά, Φινλανδικά και Πορτογαλικά) και μπορεί κάποιος να την αξιοποιήσει είτε διαδικτυακά, είτε μέσω μιας σειράς εγγράφων τα οποία είναι διαθέσιμα, τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή, στην πλατφόρμα SELFIE PTK.
Πώς λειτουργεί η εργαλειοθήκη SELFIE PTK;
H εργαλειοθήκη SELFIE αποτελείται από τρία επίπεδα (βλ. σχήμα):
- μια κεντρική διαδικασία γενικών φάσεων
- βασικά βήματα στο πλαίσιο των γενικών φάσεων
- κατευθυντήριες γραμμές και υποστηρικτικό υλικό που στηρίζουν ολόκληρη τη διαδικασία.
Η εργαλειοθήκη SELFIE PTK στηρίζεται σε τρεις κύριες φάσεις οι οποίες περιλαμβάνουν τη λήψη αποφάσεων και ανάληψη δράσεων από το σχολείο σας:
- Φάση 1: Ανάλυση και ιεράρχηση των αποτελεσμάτων του SELFIE του σχολείου.
- Φάση 2: Ανάπτυξη του Σχεδίου Δράσης στη βάση του SELFIE.
- Φάση 3: Εφαρμογή και αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης κατά την εξέλιξή του.
Σημειώνεται ότι οι σχετικές φάσεις δε χρειάζεται απαραίτητα να πραγματοποιηθούν τηρώντας αυστηρή σειρά. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια παρακολούθησης του Σχεδίου δράσης στη Φάση 3, μπορεί να διαπιστωθεί ότι οι δράσεις που σχεδιάστηκαν στη Φάση 2 χρειάζονται αναπροσαρμογή, και έτσι να γίνουν γρήγορες και άμεσες παρεμβάσεις στο σχέδιο κατά την εφαρμογή τους. Αυτή η κυκλική διαδικασία (από τον σχεδιασμό, στην υλοποίηση, στην αξιολόγηση, στον επανασχεδιασμό κ.ο.κ.) αποτελεί ένδειξη μιας υγιούς πρακτικής που ενθαρρύνει την κριτική προσέγγιση του σχεδίου δράσης καθ’ όλη την διάρκεια υλοποίησης του και συμβάλλει στην αποτελεσματικότητά του.
Υπάρχουν επτά βήματα, τα οποία καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο, τυπικά, εκτυλίσσονται οι τρεις κύριες φάσεις. Η δυνατότητα εξατομίκευσης της διαδικασίας για την κάλυψη των ιδιαίτερων συνθηκών και αναγκών του σχολείου αποτελεί χαρακτηριστικό της εργαλειοθήκης SELFIE PTK. Η Φάση 1 καλύπτει τα Βήματα 1 μέχρι 3. Τα 3 αυτά βήματα της εργαλειοθήκης SELFIE ΡΤΚ βοηθούν στην προσεκτική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έκθεσης αναφοράς SELFIE, έτσι ώστε να μπορέσει το σχολείο να καθορίσει ένα σύνολο προτεραιοτήτων οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για αυτό. Η Φάση 2 έχει δύο βήματα (Βήματα 4 και 5) που περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του Σχεδίου Δράσης στη βάση του SELFIE, καθώς επίσης και την οργάνωση της διαδικασίας αξιολόγησης κατά την εφαρμογή του. Τέλος, τα Βήματα 6 και 7 στη Φάση 3 περιλαμβάνουν την υλοποίηση και αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης στη βάση του SELFIE.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, το σχολείο μπορεί να στραφεί στην εργαλειοθήκη SELFIE ΡΤΚ για κατευθυντήριες γραμμές και υποστηρικτικό υλικό το οποίο περιλαμβάνει συμβουλές, παραδείγματα, αρχεία και βίντεο.
Έχει επίσης αναπτυχθεί ένα διαδικτυακό μάθημα (MOOC) που ονομάζεται «Ενδυνάμωση της ψηφιακής ικανότητας του σχολείου σας: από τον αναστοχασμό έως τα καινοτόμα σχέδια δράσης» (σε συντομία #SELFIEPTKMOOC),, για να βοηθήσει τα σχολεία να ενισχύσουν την ψηφιακή τους ικανότητα. Το συγκεκριμένο διαδικτυακό μάθημα είναι διαθέσιμο δωρεάν σε ολόκληρη την κοινότητα SELFIE, ως ένας ανοιχτός, αρθρωτός πόρος μάθησης, όπου οι συμμετέχοντες μπορούν να προχωρήσουν με τον δικό τους ρυθμό χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή. Το μάθημα είναι διαθέσιμο στην διαδικτυακή πύλη https://selfieptkmooc.eu/