Η διεθνής μελέτη του 2023 για τον γραμματισμό στους υπολογιστές και τις πληροφορίες (ICILS) παρέχει επισκόπηση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (σπουδαστές στην 8η τάξη) και επισημαίνει τις επιδόσεις σε όλες τις χώρες, το φύλο και το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο, καθώς και τις περιθωριοποιημένες ομάδες. Το 2024 η Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης, Νεολαίας, Αθλητισμού και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δημοσίευσε τη δική της αξιολόγηση της έκθεσης, λαμβάνοντας υπόψη τα κύρια σημεία και τις τάσεις στην εκπαίδευση σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.

Σχετικά με το ICILS 2023

Η έκθεση παρακολουθεί ορισμένες προσπάθειες των χωρών της ΕΕ για την επίτευξη των στόχων της ψηφιακής δεκαετίας της ΕΕ για το 2030, καθώς και άλλων στόχων στο πλαίσιο του θεματολογίου δεξιοτήτων για την Ευρώπη. Στόχος έως το 2030 είναι να μειωθεί σε λιγότερο από 15 % το ποσοστό των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στον γραμματισμό στην πληροφορική και την πληροφορική. Κατά μέσο όρο, στις 22 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, σχεδόν οι μισοί μαθητές (43 %) δεν διαθέτουν τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες για να επιτύχουν σε έναν κόσμο που μετασχηματίζεται από την αυξημένη υιοθέτηση και ανάπτυξη ψηφιακών τεχνολογιών.

Κύρια πορίσματα της έκθεσης

Η ανάλυση της Επιτροπής του 2024 παρουσιάζει μια σειρά τάσεων και εξελίξεων σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και επισημαίνει ορισμένα βασικά στοιχεία:

  • Διαχρονικές τάσεις: οι περισσότερες χώρες κατέδειξαν είτε μείωση είτε έλλειψη βελτίωσης της βαθμολογίας τους σε σύγκριση με προηγούμενους κύκλους ερευνών — ένδειξη ότι οι προσπάθειες για την αύξηση του βασικού ψηφιακού γραμματισμού εξακολουθούν να απαιτούν προσαρμογή.
  • Παγκόσμιο τοπίο δεξιοτήτων: Δεδομένου ότι το 43 % των μαθητών δεν διαθέτουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες, η ΕΕ βρίσκεται λίγο μπροστά από τις Ηνωμένες Πολιτείες (51 %), αλλά υστερεί σε σχέση με τις χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις, όπως η Νότια Κορέα (όπου το ποσοστό αυτό ανέρχεται μόλις στο 27 %).
  • Εξακολουθούν να υπάρχουν διαφορές μεταξύ (και εντός) χωρών: η μέση βαθμολογία στον γραμματισμό σε θέματα πληροφορικής και πληροφοριών ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, με ορισμένα κενά να διαφέρουν έως και 46 % μεταξύ των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις, όπως η Τσεχία, και εκείνων με τη χαμηλότερη βαθμολογία.
  • Επίτευξη και βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων με κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο και αντίκτυπο στα φύλα. Οι μαθητές που προέρχονται από υψηλότερο κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο συχνά υπερτερούν εκείνων των οποίων οι οικογένειες κερδίζουν λιγότερο, αναδεικνύοντας τον ρόλο της εκπαίδευσης των γονέων και των πόρων στον ψηφιακό γραμματισμό.
  • Περαιτέρω ζητήματα στο πλαίσιο αυτού του επιπέδου προκύπτουν για μαθητές που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών και για μη φυσικούς ομιλητές: τα άτομα αυτά, που μιλούν διαφορετική γλώσσα στο σπίτι, βαθμολογήθηκαν χαμηλότερα. Ωστόσο, υπάρχει κάποια αργυρή επένδυση: σε χώρες όπως η Σλοβακία, η Ρουμανία, η Μάλτα, η Κύπρος και η Ουγγαρία, αυτό είναι λιγότερο εμφανές.
  • Ενώ τα κορίτσια υπερέβαιναν τα αγόρια κατά σχεδόν 8 % όσον αφορά τον γραμματισμό σε θέματα πληροφορικής και πληροφοριών, απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες για την κάλυψη των κενών στην αγορά εργασίας. Μόλις το 20 % των εμπειρογνωμόνων ΤΠΕ που εργάζονται επί του παρόντος στην Ευρώπη είναι γυναίκες. Εξερευνήστε τη μελέτηΗ πλήρης έκθεση, μαζί με τη συνοδευτική ανάλυση, διατίθενται μέσω αυτού του συνδέσμου.

 

Εξερευνήστε τη μελέτη

Η πλήρης έκθεση, μαζί με τη συνοδευτική ανάλυση, διατίθενται μέσω αυτού του συνδέσμου. 

 

Μετάφραση δημοσίευσης από Digital Europe eTranslation

 

Αφήστε μια απάντηση