Το Panhellenic School Network είναι η εθνική διαδικτυακή υποδομή για την παροχή διαδικτυακών και επικοινωνιακών υπηρεσιών στην εκπαιδευτική κοινότητα της Ελλάδας. Το DCF είναι το επίσημο εθνικό δίκτυο και πάροχος διαδικτυακών υπηρεσιών για όλες τις εκπαιδευτικές και διοικητικές μονάδες που υπάγονται στην αρμοδιότητα του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού,  συμπεριλαμβανομένων των αλλοδαπών μονάδων.

Έχει αναπτυχθεί για την παροχή τεχνολογικών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας σε όλα τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, συνδέοντας την εκπαιδευτική κοινότητα ηλεκτρονικά και με ασφάλεια και ικανοποιώντας τις ανάγκες της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της πρόσβασης σε ψηφιακά εργαλεία και υπηρεσίες που διευκολύνουν τη διδασκαλία και τη μάθηση. Παρέχει διάφορες υπηρεσίες, όπως πρόσβαση στο διαδίκτυο, διαδικτυακή φιλοξενία, πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης, εργαλεία συνεργασίας και ψηφιακή υποστήριξη, ενισχύοντας έτσι την εκπαιδευτική διαδικασία και διευκολύνοντας την επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων. Ταυτόχρονα, οι πληροφορίες που παρέχονται μέσω των υπηρεσιών της είναι αξιόπιστες και επαληθεύσιμες, ενώ υπάρχει συνεχής επικαιροποίηση και αναβάθμιση των υπηρεσιών με βάση τις ανάγκες των χρηστών.

Σήμερα, το Πανελλήνιο Δίκτυο Σχολείων διασυνδέει συνολικά 16.221 μονάδες, εκ των οποίων 14,504 είναι σχολεία (δημόσια και ιδιωτικά) πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 151 διοικητικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 1,013 άλλες δομές, όπως τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και άλλες υποστηρικτικές δομές.

Σύνοψη των υπηρεσιών που παρέχονται από το Πανελλήνιο Δίκτυο Σχολείων

  1. Υπηρεσίες διαδικτύου και δικτύωσης
  • Σύνδεση με το DCF: Παρέχει ευρυζωνική πρόσβαση στο διαδίκτυο για σχολικές μονάδες και διοικητικές υπηρεσίες.
  • Ασφαλής πρόσβαση στο διαδίκτυο: Εξασφάλιση ασφαλούς πλοήγησης και πληροφοριών για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου.
  • Φιλοξενία ιστοτόπων: Φιλοξενία και διαχείριση ιστοτόπων και ονομάτων τομέα για σχολεία, με υπηρεσίες ανάλυσης ιστού.

 

 2.  Διαχείριση, πιστοποίηση και υποστήριξη χρηστών

  • Δημιουργία και διαχείριση λογαριασμών για σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές, με υποστήριξη ανάκτησης πρόσβασης.
  • Παροχή βοήθειας και πληροφοριών μέσω της κεντρικής πύλης DCF και της υπηρεσίας υποστήριξης

 

     3. Επικοινωνία και Συνεργασία

  • Παροχή πλατφορμών για κοινότητες, ιστολόγια, σχολικά περιοδικά και ανταλλαγή αρχείων.
  • Παροχή λογαριασμών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εργαλείων συνεργασίας και διαχείρισης καταλόγων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
  • υπηρεσίες ηλεκτρονικής μάθησης: Υποστήριξη της βιντεοδιάσκεψης, της ηλεκτρονικής διδασκαλίας και της πρακτικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών.
  • Υπηρεσίες πολυμέσων: Δημιουργία και διαχείριση πολυμεσικού υλικού, ζωντανών εκπομπών και παρουσιάσεων.
  • Υπηρεσίες υποστήριξης: Διαχείριση ταυτότητας χρήστη, παροχή ψηφιακών πιστοποιητικών και τεχνική υποστήριξη μέσω εξ αποστάσεως πρόσβασης.

     

    4. Υπηρεσίες υποστήριξης: Διαχείριση ταυτότητας χρήστη, παροχή ψηφιακών πιστοποιητικών και τεχνική υποστήριξη μέσω εξ αποστάσεως πρόσβασης.

 

Το Πανελλήνιο Δίκτυο Σχολείων σε αριθμούς

Το DSF εξυπηρετεί σήμερα πάνω από 1,318,107 άτομα με εξατομικευμένη πρόσβαση, μεταξύ άλλων:

  • 137,640 εκπαιδευτικοί πρακτικής άσκησης
  • Περισσότεροι από 1,000,000 φοιτητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  • 4,193 διοικητικός υπάλληλος
  • 50 779 άεργοι εκπαιδευτικοί, όπως συνταξιούχοι και πρώην εκπαιδευτικοί

Η υποδομή του ΠΣΔ εξυπηρετεί ιδίως:

  • 9,298 δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
  • 1,012 ιδιωτικά δημοτικά σχολεία
  • 3,673 δημόσια σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  • 248 ιδιωτικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  • 273 μονάδες μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  • 58 διοικητικές ενότητες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
  • 60 διοικητικές ενότητες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  • 14 Περιφερειακές Διεθύνσεις Εκπαίδευσης
  • 288 δομές υποστήριξης
  • 725 άλλες δομές, όπως GBER, RCO, OEM, κ.λπ.

 

Οι συνολικοί λογαριασμοί στο DCF ανέρχονται σε 1 346 450. Από αυτούς, 28,343 λογαριασμοί χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες των μονάδων, ενώ 1,318,107 είναι προσωπικοί λογαριασμοί για εκπαιδευτικούς, μαθητές, διοικητικό προσωπικό και μη ενεργούς εκπαιδευτικούς. (Επικαιροποίηση στατιστικών στοιχείων: 12/08/2024).

 

Προτεραιότητα για την ασφάλεια του διαδικτύου

Το Πανελλήνιο Δίκτυο Σχολείων (PSD) αναλαμβάνει σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών για την προώθηση ενός δημιουργικού και ασφαλούς διαδικτύου για την εκπαιδευτική κοινότητα της Ελλάδας. Οι δράσεις αυτές αποσκοπούν στην ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού, της ασφάλειας και της υπεύθυνης χρήσης του διαδικτύου από τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες για την ψηφιακή ασφάλεια, εκστρατείες ευαισθητοποίησης, δημιουργία και διανομή εκπαιδευτικού υλικού, στήριξη για τη δημιουργική χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών κ.λπ. Οι ενδεικτικές δράσεις περιλαμβάνουν:

 

  • 1999: Η διαδικτυακή υπηρεσία ελέγχου περιεχομένου έχει δρομολογηθεί, η οποία αναβαθμίζεται συνεχώς ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής περιήγηση για τους μαθητές.
  • 2009: Δημιουργία του “Internet Safety” information hub  για την παροχή εκπαιδευτικού υλικού και πληροφοριών στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς.
  • 2011: Ξεκινά η παροχή διαδικτυακών σεμιναρίων μέσω του τμήματος «Ψηφιακή ασφάλεια» του eTwinning, με στόχο την υποστήριξη των σχολείων ώστε να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με ασφάλεια.
  • 2014: Συμμετοχή στην πρωτοβουλία Web WeWant, προσαρμόζοντας την ελληνική έκδοση του βιβλίου για μαθητές λυκείου, ενθαρρύνοντας την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και διερευνώντας τα επιγραμμικά δικαιώματα.
  • 2017: Διοργάνωση διαδικτυακών μαθημάτων eTwinning, όπως το «Δημιουργικό και ασφαλές διαδίκτυο», και συμμετοχή στο συνέδριο «Learning to Think in a Digital Society» με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών από την ΕΕ.

 

Ολοκληρωμένες δράσεις

1. Σήμα eSafety +: Γίνετε ο επόμενος πρωταθλητής eSafety (2017-2019): Ως συντονιστικός εταίρος στο πλαίσιο του Erasmus + (ΒΔ2), το ΠΣΔ   συνέβαλε στην προώθηση της ανταλλαγής γνώσεων και βέλτιστων πρακτικών σχετικά με την ψηφιακή ασφάλεια στα σχολεία. Συνολικά 341 ελληνικά σχολεία έλαβαν το σήμα ψηφιακής ασφάλειας.
2. EduWeb (2016-2018): Στόχος του έργου ήταν η ενίσχυση της συνεργασίας για την καταπολέμηση του ψηφιακού αποκλεισμού των ενηλίκων, με τους μαθητές να ενεργούν ως εκπαιδευτές των ψηφιακά αναλφάβητων μελών της οικογένειάς τους.
3. Σύνδεση με την Prudence (2015-2016): Σε συνεργασία με το Safer Internet, η δράση αυτή εκπαίδευσε 38,319 μαθητές και 318 εκπαιδευτικούς στην ορθή και δημιουργική χρήση του Διαδικτύου.
4. Δίκτυο πρόληψης και αντίδρασης κατά της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία (2014-2015): Περίπου 16,000 εκπαιδευτικοί εκπαιδεύτηκαν για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας, συμπεριλαμβανομένου του κυβερνοεκφοβισμού.
5. Καλέστε εμπειρογνώμονα για ασφαλέστερη χρήση του διαδικτύου (2015):Δράση που έδωσε τη δυνατότητα στα σχολεία να καλούν εμπειρογνώμονες για να ενημερώνουν και να εκπαιδεύουν τη σχολική κοινότητα σχετικά με την ασφαλή χρήση του διαδικτύου.
6. ΣΤΉΡΙΞΗ (2012-2015): Κατάρτιση περισσότερων από 2,500 εκπαιδευτικών ΤΠ για την ασφαλή και δημιουργική χρήση του διαδικτύου μέσω του έργου SUPPORT στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013.

 

Γιατί είναι ορθή πρακτική;

Το DCF είναι μια ιδιαίτερα επιτυχημένη και καθιερωμένη ορθή πρακτική στον τομέα της ψηφιακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, η οποία μπορεί να τεκμηριωθεί με διάφορους τρόπους:

  1. Ευρεία διάδοση και κάλυψη: Με την υπηρεσία 16,221 ακαδημαϊκών μονάδων και εξατομικευμένης πρόσβασης για περισσότερους από 1.3 εκατομμύρια χρήστες, το ΠΣΔ κατάφερε να καλύψει σχεδόν ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα στην Ελλάδα.
  2. Υποστήριξη της εξ αποστάσεως μάθησης: Το ΠΣΔ παρέχει κρίσιμες υπηρεσίες ηλεκτρονικής μάθησης που έχουν καταστεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής εκπαίδευσης. Ιδίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, οι υπηρεσίες αυτές απέδειξαν την αξία τους, διασφαλίζοντας τη συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  3. Μείωση των ανισοτήτων: Ο αντίκτυπος του ΠΣΔ είναι εκτεταμένος, καθώς προσφέρει ψηφιακές υποδομές σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Διευκόλυνε την πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό, τη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και τη συμμετοχή των μαθητών σε ψηφιακά προγράμματα. Έχει επίσης συμβάλει στη μείωση των ανισοτήτων όσον αφορά την πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους.
  4. Ασφάλεια και προστασία δεδομένων: Με τη διαχείριση περισσότερων από 10,000,000 επιθέσεων κακόβουλου λογισμικού και την εφαρμογή αυστηρών πρωτοκόλλων ασφαλείας, το DCF διασφαλίζει την ασφάλεια των δεδομένων και την προστασία των χρηστών του.
  5. Βιωσιμότητα και ανάπτυξη: Το ΠΣΔ χρηματοδοτείται από εθνικά και ευρωπαϊκά ταμεία, τα οποία διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξή του. Η συνεχής αναβάθμιση των υπηρεσιών της και η ευελιξία της να προσαρμόζεται στις νέες τεχνολογικές απαιτήσεις αποδεικνύει τη μακροπρόθεσμη επιτυχία της.
  6. Προώθηση της ψηφιακής διακυβέρνησης: Μέσω των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, το DCF προωθεί τη διαφάνεια και την αποτελεσματική διοίκηση, διευκολύνοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και του Υπουργείου.

 

Το Πανελλήνιο Δίκτυο Σχολείων είναι ένα μοντέλο ψηφιακής υποδομής για την εκπαίδευση, το οποίο παρέχει αξιόπιστες και ασφαλείς υπηρεσίες σε εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες σε ολόκληρη τη χώρα. Με τη συνεχή παρουσία και τη συνεχή ανάπτυξή της, το ΠΣΔ αποτελεί ζωντανό παράδειγμα ορθής πρακτικής που μπορεί να αποτελέσει οδηγό για άλλες χώρες ή εκπαιδευτικούς οργανισμούς που επιθυμούν να αναπτύξουν παρόμοιες πρωτοβουλίες. Η επιτυχία του ΠΣΔ οφείλεται στην ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογικών λύσεων, στην ασφάλεια των δεδομένων και στη συνεχή στήριξη των χρηστών του.

 

 

Μετάφραση καλής πρακτικής  μέσω Digital Europe eTranslation

 

Σύνδεσμος ιστοσελίδας

Panhellenic School Network

Έναρξη

02/09/2012 22:00

Λήξη

03/09/2034 22:00

Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση

  • Ψηφιακές δεξιότητες

Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων

  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
  • Προχωρημένο

Γεωγραφικό Πεδίο/ Χώρα

  • Ελλάδα

Είδος πρωτοβουλίας

Εθνική πρωτοβουλία

Ομάδα-στόχος

  • Ψηφιακές δεξιότητες στην εκπαίδευση.
  • Ψηφιακές δεξιότητες για όλους

Είδος χρηματοδότησης

Δημόσιοι πόροι