Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Υπουργείου Παιδείας , Αθλητισμού και Νεολαίας Κύπρου συμμετέχει ως Εταίρος στο Έργο με τίτλο «Learning from the Extremes – LfE» (Grant Agreement no. LC01760255 / 101052266 LfE) στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Pilot Projects and Preparatory Actions in the field of “Communications Networks, Content and Technology”- Preparatory Action – Increasing access to educational tools in areas and communities with low connectivity or access to technologies».

Το Έργο «Learning from the Extremes» στοχεύει στην αντιμετώπιση των ανισοτήτων πρόσβασης στην ψηφιακή εκπαίδευση, ενισχύοντας την ένταξη και μειώνοντας το ψηφιακό χάσμα που υφίστανται οι σχολικές κοινότητες απομακρυσμένων περιοχών με χαμηλή συνδεσιμότητα, περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση σε συσκευές και ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία και περιεχόμενο.

Το Learning from the Extremes υιοθετεί μια πολυδιάστατη προσέγγιση για μια ενισχυμένη τεχνολογικά σχολική εκπαίδευση στις αγροτικές περιοχές, που περιλαμβάνει δύο βασικούς άξονες εργασίας:

α) ανάλυση προοπτικών με τη συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών φορέων, με στόχο τον εντοπισμό των προφανών, πιθανών και επιθυμητών εξελίξεων στη σχολική εκπαίδευση των αγροτικών περιοχών στο μεσοπρόθεσμο μέλλον, με την παροχή πρόσβασης σε ψηφιακό περιεχόμενο και εργαλεία, με παράλληλη καθοδήγηση κατά την πορεία μετασχηματισμού των σχολείων. Οι συμπεριφορές μαθητών/-ητριών και εκπαιδευτικών που προκύπτουν ως αποτέλεσμα της έκθεσής τους σε πολλά υποσχόμενες ψηφιακές λύσεις δρομολογούν την ανάπτυξη παρεμβάσεων αλλά και μιας γενικότερης εξέλιξης, κάτι που θα ήταν αδιανόητο αν δεν έκαναν επιλογές ως πραγματικοί χρήστες. Σε αυτό το πλαίσιο, οι επαγγελματίες, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και εκείνοι που θα αναλάβουν την ανάπτυξη των εφαρμογών συνεργάζονται για να προωθήσουν ουσιαστικές αλλαγές σε πρακτικό επίπεδο. Μια τέτοια συνεργασία σημαίνει ότι οι στόχοι και οι σχεδιαστικοί περιορισμοί προέρχονται τόσο από το τοπικό συγκείμενο/πλαίσιο όσο και από την ατζέντα καινοτομίας, αντιμετωπίζοντας ένα ζήτημα πολλών μεταρρυθμιστικών προσπαθειών Η συμμετοχή σε τέτοιες συνεργασίες σε πολλαπλά περιβάλλοντα δύναται να ενθαρρύνει την ανάδειξη σχέσεων μεταξύ των πολυάριθμων μεταβλητών που επηρεάζουν τα μαθησιακά περιβάλλοντα και να βοηθήσει στη βελτίωση των βασικών παραμέτρων μιας παρέμβασης, και

β) κατευθυνόμενη από τους χρήστες διαδικασία διαβούλευσης με τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη, προκειμένου να χαρτογραφηθούν οι κατευθύνσεις που παρέχονται από την παραπάνω δραστηριότητα ανάλυσης προοπτικών ως προς τις διαφορετικές πραγματικότητες των σχολείων των αγροτικών περιοχών στην Ευρώπη σήμερα, αξιολογώντας τον αντίκτυπο πολυάριθμων καινοτόμων ψηφιακών λύσεων και εντοπίζοντας τα εμπόδια στην υιοθέτηση και την ευρεία διάδοσή τους. Η σύμπραξη στοχεύει στη δημιουργία συνθηκών για αποτελεσματική συμμετοχή των χρηστών στη διαδικασία παρακίνησης της εκπαιδευτικής κοινότητας προς μια θετική συμμετοχή σε ένα πιο δίκαιο ψηφιακό μέλλον. Για να συμβεί αυτό, κάθε σχέδιο δράσης μικρής κλίμακας που θα επιλεγεί για χρηματοδότηση μέσω του προτεινόμενου Μηχανισμού Οικονομικής Υποστήριξης Τρίτων (FSTP) θα βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, στη βάση μιας ισχυρής διαδικασίας δημιουργικής εμπλοκής των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η βιώσιμη καινοτομία απαιτεί την κατανόηση του πώς και γιατί μια καινοτομία λειτουργεί μέσα σε ένα περιβάλλον μέσα στον χρόνο και στα διάφορα περιβάλλοντα, καθώς και τη δημιουργία ευρετικών μεθόδων για όσους ενδιαφέρονται να εφαρμόσουν καινοτομίες στα δικά τους τοπικά πλαίσια. Στα αρχικά στάδια της διαδικασίας, σενάρια (που βασίζονται σε επιτυχημένες πρακτικές που έχει εφαρμόσει η σύμπραξη) θα χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό της μεθοδολογίας και για τον χαρακτηρισμό επεισοδίων ή μιας ακολουθίας δραστηριοτήτων (όπως σε μια ιστορία). Αυτές οι «ιστορίες» θα παρέχουν το πλαίσιο εντός του οποίου θα πραγματοποιηθούν οι δραστηριότητες, για να μας δώσουν πληροφορίες σχετικά με τις ανάγκες, τις δυσκολίες και τα κίνητρα που έχουν οι χρήστες σε συγκεκριμένα πλαίσια. Βασικά στοιχεία για αυτά τα σενάρια είναι οι χρήστες και η αντίστασή τους στην αλλαγή, οι στόχοι τους, οι ανάγκες τους, οι πηγές πληροφοριών στις οποίες είχαν πρόσβαση κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων και οι πληροφορίες που αντλήθηκαν από τους ίδιους τους χρήστες. Η ανάδειξη μιας κοινότητας διερεύνησης δεν συμβαίνει από μόνη της και δεν προκύπτει παρά μόνο μετά από ουσιαστικό συλλογικό διάλογο. Τεχνικές και δραστηριότητες διδασκαλίας και μάθησης που προωθούν την αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητών/-ητριών και που εστιάζουν τη μάθηση στην επίλυση προβλημάτων και σε εφαρμογές πάνω σε αυθεντικές καταστάσεις, θα ενισχύσουν την ανάπτυξη τέτοιων κοινοτήτων.

Και στους δύο άξονες, το πρόγραμμα υιοθετεί μια συμπεριληπτική προσέγγιση για να εντάξει διάφορες πτυχές της εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της μάθησης, της διδασκαλίας, πρακτικών αξιολόγησης, του σχολείου ως οργανισμού και κοινωνικού θεσμού, και των επιλεγμένων –βασισμένων στις ψηφιακές τεχνολογίες – λύσεων που θα εφαρμοστούν. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης του Learning from the Extremes (οικοδόμηση κοινότητας, δικτύωση, καθοδήγηση και εργαλεία συγγραφής), οι σχολικές κοινότητες θα είναι σε θέση να αλληλεπιδρούν, να μοιράζονται ιδέες εφαρμογής, να αναπτύσσουν σενάρια για την ενσωμάτωση των προϊόντων στα σχολικά περιβάλλοντα και να λάβουν υποστήριξη για τη διερεύνηση περαιτέρω ευκαιριών χρηματοδότησης για την ανάπτυξη των σχεδίων τους: λαμβάνοντας κατάλληλες τεχνικές συμβουλές, κάνοντας τη σωστή επιλογή τεχνολογίας, επιλέγοντας κατάλληλους συνεργάτες, γνωρίζοντας τους τρόπους διατήρησης του κόστους σε χαμηλά επίπεδα, γνωρίζοντας πώς να διασφαλίζουν και να συνδυάζουν πηγές χρηματοδότησης για τη συντήρηση της υποδομής και της συνδεσιμότητας και άλλα. Αυτές οι κοινότητες θα αποτελέσουν κόμβους καινοτομίας και ανταλλαγής ιδεών για τα σχέδια δράσης μικρής κλίμακας του Learning from the Extremes τα οποία θα αναπτύξουν καινοτόμες λύσεις για εξατομικευμένη και συμπεριληπτική μάθηση.

Το Learning from the Extremes έχει δημιουργήσει έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό, προκειμένου να συντονίσει και να υλοποιήσει μια ανοιχτή πρόσκληση υποβολής προτάσεων, την αξιολόγησή τους, την επιλογή των πιο υποσχόμενων, τη χρηματοδότησή τους, την παρακολούθηση και την ολοκλήρωσή τους.

Το πρόγραμμα Learning from the Extremes παρέχει ένα συνοπτικό πλαίσιο το οποίο αφορά τη διαδικασία εύρεσης υποψηφίων συμμετεχόντων σχολείων, τη διάδοσή του, τη διαχείριση της υποβολής των προτάσεων και τη διαδικασία επιλογής τους. Το πλαίσιο περιλαμβάνει επίσης τα κριτήρια αξιολόγησης καθώς και τους μηχανισμούς παρακολούθησης και αναφοράς οι οποίοι θα επιτρέψουν τη συλλογή των απαραίτητων δεδομένων για την παρακολούθηση της εφαρμογής τους και την επικύρωση της επιτυχίας τους. 1.200.000 ευρώ πρόκειται να διατεθούν σε περίπου 80 σχέδια δράσης που αφορούν σε 100-150 σχολεία αγροτικών περιοχών από 10 χώρες της ΕΕ (Ελλάδα, Πορτογαλία, Κύπρος, Κροατία, Φινλανδία, Ιρλανδία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία και Ισπανία).

Η παρέμβαση του Learning from the Extremes στοχεύει στην ανάδειξη πρακτικών για το πώς το ψηφιακό χάσμα που υφίστανται οι σχολικές κοινότητες των απομακρυσμένων περιοχών μπορεί να μειωθεί:

  • Συνδέοντας τους/τις μαθητές/-ήτριες: Οι μαθητές/-ήτριες θα έχουν σύγχρονους, συνδεδεμένους και εποικοδομητικούς χώρους μάθησης, εξοπλισμένους να υποστηρίξουν την ενεργή, εξατομικευμένη μάθηση.
  • Εξελίσσοντας τους/τις εκπαιδευτικούς: Οι εκπαιδευτικοί θα λάβουν την υποστήριξη και τους πόρους που χρειάζονται για να ενσωματώσουν τα ψηφιακά εργαλεία στο μαθησιακό περιβάλλον.
  • Εξοικονομώντας χρόνο: Η διοίκηση θα επωφεληθεί από τα εργαλεία διαχείρισης του σχολείου που ελαχιστοποιούν τις εργασίες που γίνονται χειροκίνητα και μεγιστοποιούν τον χρόνο εστίασης στη διδασκαλία και τη μάθηση.
  • Αποκτώντας πρόσβαση σε ψηφιακά εργαλεία: Οι σχολικές κοινότητες θα έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά εργαλεία και συνδεσιμότητα για αποτελεσματική επικοινωνία και συνεργασία.
  • Ποιοτική διδασκαλία: Όλη η ομάδα έργου του προγράμματος θα μπορεί να συνεργαστεί με τα σχολεία της χώρας μας, ώστε να τα βοηθήσει να μειώσουν το χάσμα όσον αφορά στην πρόσβαση σε διδασκαλία υψηλής ποιότητας.
  • Επαγγελματική υποστήριξη: Όλα τα σχολεία θα μπορούν να ανταλλάσσουν καλές πρακτικές διδασκαλίας έχοντας επαγγελματική υποστήριξη στην τάξη, το σχολείο και την περιοχή.

Ειδικότερος σκοπός του Έργου είναι η ανάπτυξη στρατηγικής, η οποία θα περιλαμβάνει προτάσεις για τον τρόπο με τον οποίο δύναται να επιτευχθεί η αύξηση της ψηφιακής προσβασιμότητας των μαθητών/τριών και των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που βρίσκονται σε δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες περιοχές. Για τον σκοπό αυτό θα υλοποιηθούν δράσεις από σχολικές μονάδες ή δίκτυα σχολείων που βρίσκονται σε αγροτικές περιοχές για την εφαρμογή και αποτίμηση των πιο κατάλληλων λύσεων, ώστε να αυξηθεί η προσβασιμότητα των σχολείων και των μαθητών/τριών σε ψηφιακά εκπαιδευτικά μέσα και υλικά.

Το έργο έχει διάρκεια δύο έτη, συνολικό προϋπολογισμό 2.700.000 ευρώ εκ των οποίων 1.200.00 ευρώ έχουν κατανεμηθεί σε 123 σχολικές μονάδες των δέκα (10) χωρών της Ευρώπης (Ελλάδα, Πορτογαλία, Κύπρος, Κροατία, Φιλανδία, Ιρλανδία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία και Ισπανία) που συμμετέχουν στο έργο. Η επιλογή των σχολικών μονάδων που έχουν τύχει χρηματοδότησης για συμμετοχή στην πιλοτική εφαρμογή του έργου  έχει γίνει μέσα απο διαδικασία ανοικτού διαγωνισμού. Η οικονομική υποστήριξη έχει διατεθεί για να εγκατασταθεί το Εισαγωγικό Σενάριο της Εξοπλισμένης και Συνδεδεμένης Τάξης (HECC) σε όλα τα συμμετέχοντα σχολεία.

Την πιλοτική εφαρµογή του Έργου στην Κύπρο συντονίζει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ως ο Εθνικός Συντονιστής. Σε αυτή έχουν επιλεγεί, στη βάση διαδικασίας και κριτηρίων που έχει καθορίσει το Έργο, 5 σχολικές µονάδες από σύνολο 13 προτάσεων, που έχουν υποβληθεί από σχολικές µονάδες. Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων διήρκησε από τις 15 Μαϊου 2022 έως τις 30 Σεπτεµβρίου 2022.

Η πιλοτική εφαρµογή διαρκεί 1/12/2022-30/11/2023 και αναµένεται, µέσα από την οικονοµική ενίσχυση των 80.000 ευρώ που θα διατεθούν συνολικά στις πέντε πιλοτικές σχολικές µονάδες (Δημ. Σχολείο Κάμπου -Τσακίστρας, Δημ. Σχολείο Ποταμιάς, Δημ. Σχολείο Αγίας Βαρβάρας, Περιφερειακό Γυμνάσιο Αγ Βαρβάρας και Λύκειο Σολέας) για ανάπτυξη των προτάσεών τους, να συνεισφέρει τόσο στον ψηφιακό µετασχηµατισµό του σχολείου και της ευρύτερης αγροτικής-αποµακρυσµένης περιοχής, όπως επίσης και στη δηµιουργία του λεπτοµερούς Οδηγού Καινοτοµίας για τα Σχολεία των αγροτικών/αποµακρυσµένων περιοχών (Rural School Innovation Roadmap), που αποτελεί κύριο στόχο του χρηµατοδοτούµενου έργου. Περισσότερα για τις αναπτυξιακές προτάσεις των σχολείων μπορείτε να βρείτε στο CONCEPT-NOTE-5-12-2022.

Περισσότερα γα το έργο και την υλοποίησή του μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του έργου https://learningfromtheextremes.eu/

 

Σύνδεσμος ιστοσελίδας

Learning from the Extremes

Έναρξη

01/02/2022 00:00

Λήξη

31/01/2024T00:00:00

Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση

  • Ψηφιακές δεξιότητες

Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων

  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο

Γεωγραφικό Πεδίο/ Χώρα

  • Κύπρος

Είδος πρωτοβουλίας

Θεσμική πρωτοβουλία της ΕΕ

Ομάδα-στόχος

  • Ψηφιακές δεξιότητες στην εκπαίδευση.
  • Ψηφιακές δεξιότητες για όλους

Είδος χρηματοδότησης

Δημόσιοι πόροι