seminar3

 

Πραγματοποιήθηκε  την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2023 στο Συνεδριακό Κέντρο Φιλοξενία συνέδριο με θέμα «Ψηφιακές Δεξιότητες στη σύγχρονη εποχή», το οποίο διοργάνωσε το Γραφείο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων, Διά Βίου Μάθησης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Θεματολογίου για την Εκπαίδευση Ενηλίκων 2022-2023. Το συνέδριο εντάσσεται στις δράσεις του Υπουργείου για το Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων 2023. Στόχος του συνεδρίου ήταν να αναδείξει ακόμη περισσότερο τη σημασία της απόκτησης και της αναβάθμισης των ψηφιακών δεξιοτήτων των ατόμων από τη σχολική ηλικία και καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με χαιρετισμό της Υπουργού Παιδείας Αθλητισμού και Νεολαίας δρος Αθηνάς Μιχαηλίδου, τον οποίο απηύθυνε η Γενική Διευθύντρια του ΥΠΑΝ δρ Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη. Στον χαιρετισμό της, η Υπουργός τόνισε την ανάγκη για απόκτηση ή αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες, καθώς και οι επαγγελματίες να είναι σε θέση να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους, καθώς και την κυπριακή κοινωνία στην ολότητά της. Ανέφερε ότι ‘είναι καθήκον μας να διασφαλίσουμε ότι κανείς δεν θα αποκλειστεί από τον ψηφιακό μετασχηματισμό’. Αυτό, όπως ανέφερε, καθίσταται προτεραιότητα για το Υπουργείο, «μέσα από ολιστικές εκπαιδευτικές πολιτικές και συνεχή αναβάθμιση των στόχων, του περιεχομένου των Αναλυτικών Προγραμμάτων και του εκσυγχρονισμού της μαθησιακής διαδικασίας, στη βάση εθνικών προτεραιοτήτων και σημαντικών ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών, ώστε να δημιουργήσουμε μια δίκαιη και συμπεριληπτική κοινωνία για όλους».

Η Υπουργός ανέφερε τα προγράμματα και τις πολιτικές που υλοποιεί το ΥΠΑΝ με γνώμονα τη διασφάλιση της αξιοποίησης των δυνατοτήτων της ψηφιακής εποχής από όλες και όλους, όπως για παράδειγμα την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών και ενδυνάμωση των ψηφιακών δεξιοτήτων εκπαιδευτικών και μαθητών και μαθητριών, την ανάπτυξη του διδακτικού και του εκπαιδευτικού υλικού όλων των γνωστικών αντικειμένων και όλων των σχολικών βαθμίδων, με σκοπό την απόκτηση κομβικών δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών, από όλες τις ομάδες του πληθυσμού και, τέλος, την παρακολούθηση της υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής Διά Βίου Μάθησης, της οποίας ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικό στρατηγικό πυλώνα

Καταλήγοντας, σημείωσε ότι οι ψηφιακές δεξιότητες είναι απαραίτητες για όλες τις ομάδες πληθυσμού. Για τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαχειρίζονται τα ψηφιακά εργαλεία, την ανάπτυξη ψηφιακών περιεχομένων και την ενίσχυση της ψηφιακής ασφάλειας. Για τους εργαζόμενους, ώστε να παραμείνουν οικονομικά ανταγωνιστικοί και πλήρως εξοπλισμένοι με τις δεξιότητες των αναγκών που απαιτούνται από την κοινωνία του μέλλοντος. Τέλος, για τους πολίτες ανεξαρτήτως ηλικίας, είναι απαραίτητη για την αποτροπή οποιασδήποτε μορφής περιθωριοποίησης και τη μείωση των ανισοτήτων.

Ακολούθησε η κεντρική ομιλία με θέμα «Ενδυναμώνοντας το Αύριο: Πλοήγηση στα Ψηφιακά Σύνορα – Επιτακτική Ανάγκη της Κοινωνίας για τους Πολίτες και τους Επαγγελματίες του Αύριο» από την κύρια εισηγήτρια, Καθηγήτρια Επιστήμης των Πληροφοριών του University College of Dublin κ. Ελένη Μαγγίνα. Στην παρουσίασή της αναφέρθηκε στις δυνατότητες που προσφέρουν οι ψηφιακές δεξιότητες σε όλες τις εκφάνσεις τις ζωής του ατόμου, στην επαγγελματική ζωή, στην εκπαίδευση, στον επιχειρηματικό τομέα και στην αγορά εργασίας ευρύτερα, στο περιβάλλον, στον πολιτισμό και στην ευεξία των πολιτών. Τόνισε την επανάσταση που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη σε σχέση με τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της, καθώς και στην ηθική δέσμευση των πολιτών που συμμετέχουν στο διαδίκτυο. Καταληκτικά, ανέφερε ότι η απόκτηση των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι ένα διά βίου ταξίδι και ότι «μαζί, ως ισχυροί πολίτες και επαγγελματίες, μπορούμε να πλοηγηθούμε στα ψηφιακά σύνορα και να οικοδομήσουμε ένα μέλλον όπου η τεχνολογία θα υπηρετεί την ανθρωπότητα και θα μας ενδυναμώνει όλους». Τέλος, σημειώνεται ότι ο πρόεδρος της Συνόδου των Πρυτάνεων Καθηγητής Παναγιώτης Ζαφείρης παρουσίασε ως καλή πρακτική το Youth Makerspace Larnaka, το οποίο είναι βασισμένο στα πρότυπα των makerspaces και προσφέρει τον φυσικό χώρο και τον τεχνολογικό εξοπλισμό στους νέους, ώστε να μπορούν να συναντηθούν, να εξερευνήσουν, να δημιουργήσουν, να επινοήσουν, να μοιραστούν, με απώτερο στόχο να κατακτήσουν νέες γνώσεις και να αναπτύξουν νέες δεξιότητες.

Το συνέδριο συνεχίστηκε με συζητήσεις σε πάνελ, στα οποία έλαβαν μέρος οι Διευθυντές/ύντριες Εκπαίδευσης του ΥΠΑΝ, οι Πρόεδροι των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ, οι επικεφαλής των συντεχνιών ΣΕΚ, ΠΕΟ, ΔΕΟΚ, ο Πρόεδρος της Συνόδου των Πρυτάνεων, εκπρόσωποι του Υφυπουργείου Έρευνας Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, της ΑνΑΔ, του ΚΕΠΑ, της ΟΕΒ και Μη Κυβερνητικών Οργανισμών. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του 1ου πάνελ με θέμα «Προετοιμάζοντας τον Ενεργά Ψηφιακό Πολίτη» οι ομιλητές/-τριες συμφώνησαν, μεταξύ άλλων, την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ώστε να ενταχθούν οι ψηφιακές δεξιότητες σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, από την προσχολική μέχρι τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Στο 2ο πάνελ η συζήτηση, που αφορούσε στις ψηφιακές δεξιότητες του επαγγελματία του αύριο επικεντρώθηκε στη σημαντκότητα της συνεχούς και στοχευμένης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και στην ενίσχυση υφιστάμενων υποδομών. Εστίασε επίσης στη σημασία της ανάλυσης των αναγκών των επαγγελματιών ως προς τις ψηφιακές τους δεξιότητες και την ενσωμάτωσή τους στα συστήματα διά βίου μάθησης, της χάραξης πιο ορατών εθνικών στρατηγικών για τον/την επαγγελματία του μέλλοντος και στη διασύνδεση των αναγκών εργασίας με το εκπαιδευτικό σύστημα.

Το 3ο πάνελ, η θεματική του οποίου αφορούσε στις ψηφιακές δεξιότητες φοιτητών/φοιτητριών και εργαζομένων, εστίασε κυρίως στις πολιτικές που υλοποιούν τα Υπουργεία και άλλοι οργανισμοί της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα οποία ενισχύουν τις ψηφιακές δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού όλων των ηλικιών. Έγινε επίσης αναφορά στο έργο της Διεύθυνσης Ανώτερης Εκπαίδευση που αφορά σε έναν εθνικό Μηχανισμό Παρακολούθησης Αποφοίτων Ανώτερης Εκπαίδευσης σε σχέση και με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε δεξιότητες και προσόντα.

Η συζήτηση του 4ου πάνελ με θέμα «Ευρωπαικά Προγράμματα που προωθούν τις ψηφιακές δεξιότητες των ενηλίκων», οι ομιλητές/ήτρια αναφέρθηκαν σε πολιτικές και προγράμματα που υλοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού και Νεολαίας και οργανισμούς που στοχεύουν στην ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων, του ενήλικου πληθυσμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα οποία χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους, συμπεριλαμβανομένου του Ευρωπαϊκού Θεματολογίου για την Εκπαίδευση Ενηλίκων.

Οι παρουσιάσεις των κύριων εισηγητών, καθώς και άλλα σχετικά έγγραφα βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Θεματολογίου για την Εκπαίδευση Ενηλίκων: https://www.moec.gov.cy/aethee/perigrafi.html.

 

 

Αναδημοσίευση είδησης από  Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής(DMRID)

 

Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση

  • Digital transformation
  • Ψηφιακές δεξιότητες

Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων

  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
  • Προχωρημένο
  • Επαγγελματίας/Ειδικός ΤΠΕ

Γεωγραφικό Πεδίο/ Χώρα

  • Εκτός ΕΕ
  • Κύπρος

Είδος πρωτοβουλίας

Εθνική πρωτοβουλία