Δεν είναι αυτό που συχνά έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε με ένα από τα ταχύτερα αυξανόμενα αστέρια στην ψηφιακή πολιτική της ΕΕ.

Γνωρίστε τη Savvina Papadaki — ανώτερη διευθύντρια ψηφιακής πολιτικής στο Samsung και υπερήφανη αλουμίνα για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα AI4Gov.

Μετάβαση στην τεχνολογία χωρίς τεχνικό υπόβαθρο: η αποστολή είναι αδύνατη;

Πείτε μας λίγα για το υπόβαθρο σας — τι μελετήσατε και πώς καταλήξατε στον ψηφιακό τομέα;

Το φόντο μου διαφέρει λίγο από την κανονική διαδρομή: στην πραγματικότητα, το πτυχίο μου είναι στη μετάφραση και τη διερμηνεία. Από αρκετά νωρίς, ενδιαφερόμουν για τη διασταύρωση της μετάφρασης με την τεχνολογία και τις ευκαιρίες που προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες στον τομέα (όπως τα λεγόμενα «εργαλεία γάτας» που χρησιμοποιούνται στη μετάφραση και άλλα ψηφιακά εργαλεία). Όταν ολοκλήρωσα, ήρθα για πρώτη φορά στις Βρυξέλλες για να εργαστώ ως διερμηνέας/μεταφραστής. Ωστόσο, κατέληξα να εργάζομαι για έναν Έλληνα βουλευτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και να εκτεθώ σε κανονιστικούς φακέλους. Έτσι βρήκα τι ήθελα να κάνω. Χρειάστηκε να πάρω και άλλους δύο μεταπτυχιακούς πλοιάρχους για να φτάσω εκεί: μία στη δημόσια τάξη και στη συνέχεια το πρόγραμμα AI4Gov λίγο αργότερα.

Η πρώτη μου πραγματική αλληλεπίδραση με τον τομέα της τεχνολογίας; Δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή εποχή.

Πωλήθηκα: σχετικά με τις δυνατότητες της ΤΝ και όλα τα στοιχεία της ασφάλειας και της προστασίας που πρέπει να συμβαδίζουν με αυτήν. Το πρόγραμμα AI4Gov με βοήθησε να μάθω περισσότερα για την ΤΝ, ακόμη και αν το υπόβαθρό μου δεν ήταν τεχνικό — ήταν ένας τρόπος να βγω το πόδι μου στην πόρτα. Αυτό δεν σημαίνει ότι έλειπα την ικανότητα κωδικοποίησης, ωστόσο: Δεν μπορώ ακόμη να γράψω τον κωδικό και πιθανότατα δεν θα θελήσω ποτέ. Κατανοώ όμως πώς λειτουργεί, πώς μπορεί να προσδιοριστεί μια δεοντολογική και καλή χρήση της τεχνολογίας, και όλα αυτά που μπορεί να συνεπάγεται.

Τα τελευταία 2 χρόνια παρακολουθώ την ψηφιακή νομοθεσία στην Ευρώπη και πέραν αυτής.

Εντυπωσιακό. Οι άνθρωποι πιστεύουν συχνά ότι χρειάζεστε ένα υπόβαθρο στην επιστήμη των υπολογιστών για να εργαστείτε ψηφιακά, γι’ αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον να ακούσετε πώς αλλάξατε κατεύθυνση. Ίσως αυτό μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους νέους — να γνωρίζουν ότι δεν περιορίζονται μόνο σε 1 επιλογές σταδιοδρομίας.

Ναι, οπωσδήποτε. Είμαι ο ίδιος ένα πραγματικό παράδειγμα που μπορείτε να κάνετε πολλά διαφορετικά πράγματα. Εννοώ ότι η ιδιότητα του γιατρού μπορεί να μην είναι πλέον δυνατή, αλλά οτιδήποτε άλλο θέλουμε — σίγουρα!

Μετακίνησή τους στα βουνά — περισσότερες γυναίκες εργάζονται στον ψηφιακό τομέα

Ας δούμε λίγο πιο προσωπικό. Μπορούμε να μιλήσουμε για τις προκλήσεις που αντιμετωπίσατε ως νεαρή γυναίκα που εργάζεται στον τομέα ή για τον τρόπο με τον οποίο έχει αλλάξει η δυναμική του τομέα;

Πιστεύω ότι το ζήτημα πηγάζει από το γεγονός ότι πολλές γυναίκες κατευθύνονται σε θεωρητικές σπουδές και όχι σε θετικές επιστήμες, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τα κορίτσια δεν είναι καλά σε αυτού του είδους τα μαθήματα, αλλά μόνο πώς πηγαίνουν — βήμα προς βήμα, τα κορίτσια στο σχολείο δεν αποκτούν τις δεξιότητες για να κάνουν τεχνολογικές ή ψηφιακές θέσεις εργασίας. Πιστεύω, ωστόσο, ότι αυτό άλλαξε τελευταία: σε πολλές εταιρείες τεχνολογίας, οι γυναίκες αποτελούν την πλειονότητα των εργαζομένων. Μπορώ να φανταστώ ότι εάν είστε μηχανικός ΤΝ ή επιστήμονας δεδομένων, η ισότητα των φύλων εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα — πρόκειται για τομείς στους οποίους θεωρείται ότι κυριαρχούν αρκετά άνδρες. Τώρα, όταν πρόκειται για τμήματα όπως τα νομικά θέματα, οι δημόσιες υποθέσεις ή η αλληλεπίδραση με τον ψηφιακό τομέα, πιστεύω ότι υπάρχουν πολλές γυναίκες που ενδιαφέρονται και διαθέτουν ικανότητες.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής μου σταδιοδρομίας, έχω παρατηρήσει ότι οι γυναίκες τείνουν να είναι πιο περίεργες και πιθανότερο να αλλάξουν σταδιοδρομία. Εξελίσσονται και προοδεύουν συνεχώς, ακόμη και αν δεν διαθέτουν τις τεχνικές δεξιότητες για να άρουν τις ψηφιακές θέσεις εργασίας. Το είδα και στο μεταπτυχιακό μου πρόγραμμα: υπήρχαν πολλές γυναίκες, ορισμένες ηλικιωμένες από εμένα και ήδη επαγγελματίες στον δημόσιο τομέα, για παράδειγμα, που διαπίστωσαν την ανάγκη αναβάθμισης των ψηφιακών ικανοτήτων τους και συνειδητοποίησαν πόσο σημαντικό είναι και αυτό. Και όσον αφορά τους φραγμούς; Αυτό δεν είναι απλό. Δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν πραγματικά εμπόδια υπό την έννοια ότι δεν θα μπορούσατε να προσληφθείτε εάν είστε γυναίκα — αλλά είναι γεγονός ότι πολύ περισσότεροι άνδρες το έχουν μελετήσει, ενώ οι γυναίκες πρέπει να αντιστοιχούν στο επίπεδο των ικανοτήτων τους.

Πολύ σαφής. Ευχαριστώ. Έχω μερικές ακόμη ερωτήσεις σχετικά με τη σημερινή αγορά εργασίας — και την αγορά του μέλλοντος. Τι πιστεύετε για τους νέους που εργάζονται στον ψηφιακό τομέα; Και πώς είναι πιθανό να επηρεάσει η ΤΝ την καθημερινή μας εργασία;

Καλή ερώτηση! Έχω διαβάσει λίγο σχετικά με αυτό το θέμα πρόσφατα. Δεν νομίζω — και ποτέ δεν σκέφθηκα — ότι η ΤΝ θα οδηγήσει σε λιγότερες θέσεις εργασίας. Πιστεύω ότι η ΤΝ και άλλες τεχνολογίες μετασχηματίζουν ήδη την αγορά εργασίας. Για παράδειγμα, στο πλαίσιο της εργασίας μου υπάρχουν διάφορα εργαλεία ΤΝ που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να κάνετε κάτι ταχύτερα ή για να διευκολύνετε μια διαδικασία. Ωστόσο, δεν θα καταλήξετε ποτέ σε μια κατάσταση όπου το εργαλείο σας αντικαθιστά — και αντιλαμβάνομαι ότι αυτό μπορεί να μην ισχύει σε άλλους τομείς, αλλά η αγορά εργασίας θα μετατοπιστεί για να ανταποκριθεί σε αυτό. Επομένως, αντί για ζημία ή κέρδος, είναι ένα διαφορετικό κριτήριο εξισορρόπησης σε όλα τα στάδια: αφαιρείτε τις θέσεις εργασίας από έναν τομέα, αλλά καταλήγουν σε άλλον. Ωστόσο, τρέφω τον φόβο και όλες τις φρικτές εικόνες «μαύρου κάτοπτρου» στο μυαλό μας. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, η τεχνολογία — όπως και όλα τα άλλα — είναι τελικά εδώ. Ως εκ τούτου, πρέπει να εργαστούμε για να το καταστήσουμε πιο ασφαλές και όχι ανησυχητικό το γεγονός ότι οι μηχανές αναλαμβάνουν τη δουλειά μας.

Μείνετε πάνω από τα πράγματα: αλλαγή δεξιοτήτων

Μία ακόμη ερώτηση σχετικά με τις δεξιότητες εν γένει και τις ψηφιακές δεξιότητες. Ποιες δεξιότητες χρειάζεστε για να εργαστείτε στον τομέα και τι είδους δεξιότητες έχετε αποκτήσει; Ποιες συμβουλές θα δίνατε σε έναν νέο που ξεκινά από τους τομείς της τεχνολογίας, της τεχνολογίας, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM) ή του ψηφιακού τομέα;

Δεν υπάρχει εξαντλητικός κατάλογος δεξιοτήτων που πιστεύω. Γεννήθηκα το 1991 και οι ψηφιακές δεξιότητες που απέκτησα στο σχολείο είναι εντελώς διαφορετικές από τα παιδιά που σπουδάζουν σήμερα. Θέλετε να εργαστείτε σε αυτόν τον τομέα; Πρέπει να είστε πάνω από τα πάντα. Δεν είναι μόνο ο ψηφιακός τομέας, αλλά ολόκληρη η αγορά εργασίας ακολουθεί ακριβώς αυτή την τάση. Πρέπει να γνωρίζετε όλες τις αλλαγές, κάθε φορά, και να προσπαθήσετε να κατανοήσετε πώς αναπτύσσονται οι διάφορες τεχνολογίες και τι συμβαίνει. Η μάθηση που αρέσει βοηθάει. Και δεν χρειάζεστε μόνο δεξιότητες ΤΠΕ: υπάρχει επίσης η πτυχή των μη τεχνικών δεξιοτήτων — όπως η ευελιξία να κατανοείτε τις διαφορετικές απαιτήσεις και απαιτήσεις της εργασίας σας και τι πρέπει να κάνετε. Μερικές φορές λυπούμαι ότι δεν παρακολουθώ μαθήματα STEM όταν ήμουν νεότερος (ήμουν καλό στους τομείς STEM). Θα ήταν χρήσιμο τώρα. Ως εκ τούτου, η συμβουλή μου θα ήταν ότι αν διαπιστώσετε το πάθος σας, συνεχίστε να πηγαίνετε! Στην Ελλάδα, όταν ήμουν νεότερος, η επιλογή της σταδιοδρομίας σας ήταν τόσο μεγάλη. Η ζωή δεν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο. Επιλέξτε τι απολαμβάνετε και τι παίρνετε χαρά και ανακαλύψτε τα πάθη σας όταν πηγαίνετε. Όταν εργάζεστε λίγο, θα βρείτε και άλλους τομείς που σας καλούν. Και να συνεχίσετε τη μάθηση.

Δεν διαθέτετε το κατάλληλο σύνολο δεξιοτήτων; Υπάρχουν 1000 τρόποι για την απόκτηση νέων δεξιοτήτων, ακόμη και αν διαθέτετε μετρητά. Υπάρχουν τόνοι διαδικτυακών πλατφορμών και μαθημάτων που προσφέρονται δωρεάν και πολλές ευκαιρίες σήμερα για την απόκτηση και τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων, ανεξάρτητα από το στάδιο στο οποίο βρίσκεστε στη σταδιοδρομία σας. Μπορείτε πάντα να κάνετε κάτι άλλο — υπάρχουν ορισμένα πράγματα που δεν μπορείτε να κάνετε.

 

Αναδημοσίευση Digital Story: when getting into tech is not a straight path , δημιουργήθηκε από  Galina MISHEVA.

 

Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση

  • Τεχνητή νοημοσύνη
  • Ψηφιακές δεξιότητες

Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων

  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
  • Προχωρημένο
  • Επαγγελματίας/Ειδικός ΤΠΕ

Γεωγραφικό Πεδίο/ Χώρα

  • Ευρωπαϊκή Ένωση
  • Ελλάδα

Είδος πρωτοβουλίας

Θεσμική πρωτοβουλία της ΕΕ